Email Nyhedsbrev

Tilmeld dig mit e-mail-nyhedsbrev for at holde dig opdateret med de seneste nyheder, artikler og historier.


Email Nyhedsbrev

Tilmeld dig mit e-mail-nyhedsbrev for at holde dig opdateret med de seneste nyheder, artikler og historier.


6 Gode Råd til at Etablere en Hjemme Yogapraksis

Jeg har praktiseret yoga i over 12 år. Det meste af den tid har jeg brugt i de stille timer derhjemme på måtten. Før dette gik jeg til undervisning med nogle lærer, som hjalp mig på den rigtige vej. Hovedparten af mine lærer er fra Asthanga traditionen. De lærer jeg har studeret med, har haft en stærk tilknytning til den traditionelle praksis og filosofien bag, hvilket har inspireret mig til at studere skrifterne og skrifte en kandidat i den indiske filosofi.

Der er flere grunde til at jeg valgte en hjemmepraksis. Hvis jeg praktiserede hjemme, kunne jeg spare tid, da jeg kunne lægge min praksis tidligt morgen før dagens gøremål. Men den største årsag er, er lidt svær at forklare, at mine lærere ikke var i Danmark, men i USA og andre steder i verden, og for mig har jeg dem med i mit hjerte og mine tanker når jeg står på yogamåtten, det har aldrig føles helt rigtig de andre lærer jeg har mødt.

Billede af Kamilla Bugge

Prøv mit Online Yoga Gratis i 5 Dage
Prøv mit Online Yoga Gratis i 5 Dage

Dyrk Yoga hver eneste dag, hele døgnet rundt. Du bestemmer selv hvornår du vil træne.

Dyrk Yoga hver eneste dag, hele døgnet rundt. Du bestemmer selv hvornår du vil træne.

Prøv gratis i 5 dage
Prøv gratis i 5 dage

Men at kunne stå ud af sengen hen på sin yogamåtte, og derefter hen til din morgenmad eller brusebad er frihed. Samt i en hjemmepraksis er du fri til at være dig selv, og uanset hvilke lyde der kommer under din praksis, er du fri til at udtrykke dem, en hjemmepraksis er en stor velsignelse.

I løbet af kort til fik jeg etablereret en syv dags yogapraksis, som jeg nu har haft i over elve år. Så jeg har fået etableret nogle systemer, som virkeligt kan hjælpe andre til at etablere en hjemmepraksis.

  1. Rutiner – Gode vaner kan være svære at skabe men nemt at bryde. Det kræver en fast rutine regelmæssigt at komme i gang med en yogapraksis derhjemme. Den største udfordring for at komme i gang er at stoppe alle undskyldninger som – hensyn til familie, børn og mand samt overspringshandlinger – tøjvask, rengøringer og opvask. Du skal fokusere på dine rutiner, og lægge en rutine, som hjælper dig til at bygge din praksis op. Jeg kan lide at praktisere om morgenen, helst en time efter jeg er stået op, så er der ikke så mange distraktioner, som kan have nået at stjæle min opmærksomhed. Der er mange ting, der kan forstyrre og distrahere såsom internettet, e-mails, sms’er, nyheder, min ideelle morgenrutine er at stå op – drikke et glas vand og så stille mig på måtten, lave min yogapraksis og slutte af med en kort meditation. Disse morgenrutiner får min praksis til at være flydende og levende, det gør en forskel mit liv.
  1. Engagement – ikke alle kan forpligtige sig på at praktisere 7 gange om ugen, vær ærlig over for dig selv, men udfordre også dig selv. Mange sætter for høje mål og oplever derfor stress og dårlig samvittighed. Hjemmepraksis skal være en succes-oplevelse, yoga skal tilføje noget godt til dit liv, som at spise grønnere og drikke en masse af vand. Start med at sætte dine ambitioner lavere end målet, som en til to dage om ugen, fx når børnene er i skole eller andre rolige øjeblikke. Du kan altid tilføje positive momenter og bygge praksissen langsomt op.
  1. Tid – tidspunktet er det, som fungerer for dig, men mit bedste råd er, at du skal lægge din praksis og rutiner på samme tider, for din krop vil vænne sig til at lave yoga på samme tidspunkt hver dag. Hvis du ændrer for meget på din yogarutiner, kan det virke skurrende som jetlag. Vælg et tidspunkt og hold dig til det.
  1. Din yogalærer er vigtig – fordi du udvikler en hjemmepraksis, betyder det ikke, at du skal en selvlært yogi/yogine. En lærer giver din praksis retning, fremskridt og kontinuitet. Alle de erfaringer, mine lærere gav mig på min studier, har jeg efterfølgende taget med mig på måtten og inddraget i min praksis. Denne form har virket for mig. Man mærker selv, hvornår ens praksis og liv er klar til at blive dyppet i sine læreres yogamarinade igen.
  1. Onlinesupport – Jeg startede yoga før instagram og andre sociale medier blev udbudt. Jeg startede med min lærers Dvd. I dag er det meget nemt at få adgang til verdens bedste lærere og deres råd og vejledning – gør brug af det! Dette har inspireret mig til at udbyde et online yogacenter. De perioder, hvor måtten kræver lidt ekstra motivation, kan jeg studere videoer produceret af mine lærere. Min hjemmeside har den specifikke hensigt at støtte hjemmeyogaudøvere i deres personlige praksis.
  1. Helligt – jeg kan lide tanken om, at der er noget, som er helligt. Når du træder ind I et yogastudie kan denne hellige atmosfære opstå, noget som kalder på vores sjæl, som i et kirkerum. Denne følelse kan være svær at frembringe derhjemme. Men prøv at lave et lille hjemmealter, måske omdanne et lille hjørne til et minitempel med en statue/figur, planter eller stearinlys. Derhjemme tænder jeg om vinteren nogle levende lys, og har anbragt andre ting, som jeg forbinder med det hellige. Vores hjemmepladser er varierende, men gør dit sted til dit yogasted. Del gerne dine ideer med os andre.